Tiedekirjan verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot

Yleistä 

Tiedekirja on Tieteellisten seurain valtuuskuntaan (TSV) kuuluva tieteellisten seurojen myyntinäyttely, jonka verkkokaupassa välitetään TSV:n jäsenseurojen julkaisuja sekä myydään TSV:n omia julkaisuja ja tuotteita. Seurojen julkaisujen hinnoittelu ja alennukset perustuvat seurojen määräämiin hintoihin, eikä Tiedekirjalla ole oikeutta muuttaa näitä ilman seurojen suostumusta.

TSV:n omien tuotteiden hinnoittelu sisältää arvonlisäveron. Koska Tiedekirja ei myy, vaan välittää TSV:n jäsenseurojen julkaisuja, ei arvonlisäveroa peritä seurojen julkaisuista. Useimmilla Tiedekirjan kautta myyvillä seuroilla myynnin volyymi jää alle arvonlisäverorajan, eikä myyntihintaan siksi lisätä arvonlisäveroa. Osa tilittää arvonlisäveron itse jälkeenpäin kokonaismyynnin perusteella. Tämän vuoksi verkkokaupan kuiteissa ja maksuerittelyissä näkyy arvonlisävero ainoastaan Tieteellisten seurain valtuuskunnan omien tuotteiden osalta. Tiedekirjan arvonlisäverottomuus välitettyjen julkaisujen osalta perustuu arvonlisäverolakiin 30.12.1993/1501 (2. luku §4).  

Verkkokaupan valikoimaan kuuluu suomalaisten tieteellisten seurojen kirjoja ja lehtiä pääsääntöisesti vuodesta 1990 alkaen. Tätä vanhempia julkaisuja voi tiedustella suoraan myymälästä. Verkkokaupan taustalla oleva tietokanta päivittyy kerran vuorokaudessa. 

Tiedekirja
Sähköposti: tiedekirja@tsv.fi
Puh: +358 (9) 635 177
Faxi: +358 (9) 635 017
Postiosoite: Tiedekirja, Snellmaninkatu 13, 00170 Helsinki
Y-tunnus: 0524704-5

Asiakaspalautus:

Tiedekirja (611 124)
ASIAKASPALAUTUS
Snellmaninkatu 13
00170 Helsinki

1. Asiakkuus

Asiakas sitoutuu käyttämään Tiedekirjan verkkokauppaa verkkokaupan ohjeiden mukaisesti. Asiakas hyväksyy tilausta koskevat tilaus- ja toimitusehdot.

1.1. Henkilöasiakkaat

Asiakkaan tulee tilatessaan rekisteröityä Tiedekirjan verkkokaupan käyttäjäksi. Asiakas sitoutuu antamaan itsestään totuudenmukaisia tietoja verkkokaupan rekisteröitymislomakkeella ja muuttamaan mahdolliset virheelliset tiedot viivytyksettä. Rekisteröityminen on maksutonta eikä edellytä tilaamista. Alle 18-vuotiaalla rekisteröityjällä tulee olla huoltajien hyväksyntä. Rekisteröitynyt asiakas voi hallita yhteystietojaan ja nähdä tilaushistoriansa. Asiakastiedot voi halutessaan poistaa ottamalla yhteyttä Tiedekirjaan tiedekirja@tsv.fi. Rekisteröityneet asiakkaat voivat halutessaan tilata sähköisen uutiskirjeen ja saada tietoa alennusmyynneistä ja muista kampanjoista.

Rekisteröitymisen yhteydessä asiakas valitsee itselleen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Rekisteröityneen asiakkaan tulee huolehtia siitä, etteivät hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa joudu ulkopuolisten käsiin, sillä asiakas vastaa kaikista käyttäjätunnuksillaan tehdyistä tilauksista. Jos salasana on unohtunut, uuden salasanan saa klikkaamalla verkkokaupassa Unohditko salasanasi -linkkiä. Tämän jälkeen täytetään sähköpostiosoite pyydettyyn kenttään ja haetaan sähköpostista ohjeet uuden salasanan hakemiseen. Muissa käyttäjätunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa tulee kääntyä asiakaspalvelun puoleen tiedekirja@tsv.fi.

Tiedekirja ei kerää eikä käsittele henkilötietolain tarkoittamia asiakasta koskevia arkaluonteisia henkilötietoja. Rekisteröityneiden asiakkaiden tiedot tallentuvat Tiedekirjan asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitoon ja hoitoon sekä tehtyjen tilausten toimittamiseen ja laskuttamiseen. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille. Asiakkaan antamaa sähköpostiosoitetta voidaan käyttää uutuuskirjeiden lähettämiseen, mikäli asiakas erikseen antaa siihen suostumuksensa. Tiedekirjan rekisteriselosteeseen voi tutustua tarkemmin täällä.

Tiedotamme mahdollisista muutoksista vain verkkosivuillamme.

2. Tilaaminen

2.1. Ostoskori
Asiakas hakee verkkokaupasta haluamansa tuotteet ja lisää ne Ostoskoriin. Toimituskulut voi tarkastaa ostoskorissa valitsemalla pudotusvalikosta maan sivun alareunassa olevaan kenttään. Toimituskulujen hinta riippuu toimitettavien tuotteiden määrästä sekä maasta, johon tilaus toimitetaan. Poista tuote -kuvakkeella saa tuotteen pois ostoskorista. Kun kaikki halutut tuotteet ovat ostoskorissa, tilaus viedään loppuun siirtymällä kassalle.

2.2. Kassalla tehtävät toiminnot

Viimeistään tässä vaiheessa asiakas kirjautuu verkkokauppaan tunnuksillaan sisään tai rekisteröityy uutena asiakkaana.

Kassalla varmistetaan tilauksen toimitus- ja laskutusosoite. Tiedekirjan postitilaukset toimitetaan lähetyksen koosta riippuen kirjeenä tai postipakettina, ensisijaisesti käytetään postin Economy-kirjettä. Postipaketti toimitetaan lähimpään postitoimipaikkaan noudettavaksi. Kirjelähetykset kannetaan kotiin, eikä niistä ole erillistä seurantakoodia. Huom! Tässä vaiheessa ohjelman ilmoittamat toimituskulut perustuvat asiakkaan kassalla antamaan toimitusosoitteeseen, ei ostoskorissa annettuun maahan ja postinumeroon.

Maksutapa-kohdassa valitaan Paytrail.  

Kun maksutapa on valittu, asiakas saa vielä yhteenvedon tilauksestaan. Mahdolliset listahinnoista saatavat alennukset ja arvonlisäveron osuus näkyvät vasta tässä vaiheessa. Asiakkaan tulee tarkistaa, että tilauksen tiedot ja toimitustiedot ovat oikein. Tässä vaiheessa on vielä mahdollista siirtyä ostoskoriin ja muuttaa tilausta tai perua kauppa ennen maksamista.  Siirryttyään Paytrail-palveluun asiakas maksaa tuotteesta tilaushetkellä hyväksymänsä hinnan, eikä se muutu, vaikka tuotteen hinta verkkopalvelussa myöhemmin muuttuisikin. Kaupan voi kuitenkin perua vielä Paytrailissä linkistä Peruuta maksaminen. Painikkeella Tee tilaus siirrytään maksamaan.

Tilauksen voi maksaa verkkomaksulla tai luottokortilla tilauksen yhteydessä. Tiedekirjassa on käytössä Nordean, Osuuspankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, LähiTapiolan, Ålandsbankenin, S-Pankin, Aktian, Säästöpankin, sekä Paikallisosuuspankkien verkkomaksut. Pankkien käyttöliittymät opastavat verkkomaksun suorittamisessa, minkä jälkeen palataan myyjän palveluun. Tilauksen voi maksaa Visa-, Eurocard- tai Mastercard-luottokortilla sekä muilla Paytrailin tarjoamilla maksutavoilla. Verkkokaupassa näkyy nyt tilausvahvistus, joka lähetetään myös asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Maksu suoritetaan Paytrailin kautta.

3. Toimitus

3.1. Tilausvahvistus
Vastaanotetusta tilauksesta lähetetään asiakkaalle tilausvahvistus tai muu viesti sähköpostitse. Tiedekirja pidättää oikeuden evätä tilauksen, esimerkiksi jos asiakas on toistuvasti jättänyt laskunsa maksamatta tai toistuvasti palauttanut tilaamansa tuotteet.

3.2. Toimitusajat ja toimitusmaksut
Toimitusajat ovat arvioita, eikä Tiedekirja voi taata kirjojen saapuvan perille ilmoitetussa ajassa. Lopullinen toimitusaika riippuu tilattujen tuotteiden saatavuudesta. Saatavuustiedot ilmoitetaan tuotteen perustietojen yhteydessä. Kotimaahan tuotteiden arvioitu toimitusaika on yleensä 3–7 työpäivää, Eurooppaan 7–18 ja muihin maihin 9–23 työpäivää.

Toimitusajassa tapahtuvista oleellisista muutoksista pyritään viipymättä ilmoittamaan asiakkaalle. Tiedekirja ei vastaa asiakkaalle toimituksen viivästymisestä johtuvista välillisistä kustannuksista.

Toimitusmaksut:

- Kotimaa: kirjalähetys 6,20 €/kpl ja lisäkappaleet 4,00 €/kpl
- Kotimaa: lehtilähetys 4,00 €/kpl ja lisäkappaleet 1,00 €/kpl
- Kotimaa: muut tuotteet 7,00 €/kpl
- Eurooppa: kirjalähetys 13,50 €/kpl ja lisäkappaleet 5,00 €/kpl
- Eurooppa: lehtilähetys 9,00 €/kpl ja lisäkappaleet 1,00 €/kpl
- Eurooppa: muut tuotteet 12,00 €/kpl
- Euroopan ulkopuolelle: kirjalähetys 15,50 €/kpl ja lisäkappaleet 5,00 €/kpl
- Euroopan ulkopuolelle: lehtilähetys 10,00 €/kpl ja lisäkappaleet 1,50 €/kpl
- Euroopan ulkopuolelle: muut tuotteet 16,00 €/kpl

3.3. Mahdolliset vauriot kuljetuksessa

Vastaanottajan on tarkistettava lähetys ulkoisesti sitä vastaanottaessaan ja ilmoitettava aina paikalliselle postille/kuljetusliikkeelle havaitsemistaan vaurioista kirjekuoressa tai paketissa. Suomen ulkopuolelle toimitettuihin lähetyksiin vastaanottajan on aina tehtävä vaurioilmoitus paikalliselle postille/kuljetusliikkeelle. Tiedekirja ei voi korvata asiakkaalle kuljetuksen aikana tapahtuneita vaurioita, jos reklamaatiota paikalliselle postille / kuljetusliikkeelle ei ole tehty.

Jos tuotteessa havaitaan vaurio, vaikka kirjekuori/paketti näyttää ehjältä, tässä tapauksessa tehdään reklamaatio Tiedekirjalle, kuten kohdassa 4.3 neuvotaan.

4. Peruuttamisohje ja reklamaatiot

4.1. Peruuttamisoikeus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun tavara on vastaanotettu. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava Tiedekirjalle päätöksestään peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse, faksilla tai sähköpostilla).

Asiakas voi käyttää liitteenä olevaa peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista. Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas lähettää ilmoituksensa peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamislomake täytetään ja palautetaan vain siinä tapauksessa, että sopimus halutaan peruuttaa. Mukaan liitetään lähetyksen mukana tullut lähetysluettelo/laskuerittely. Tuotteen voi palauttaa Tiedekirjan myymälään tai jättää Postin kuljetettavaksi ns. asiakaspalautuksena viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos tuotteet lähetetään takaisin ennen kyseisen määräajan päättymistä. Tiedekirja maksaa palautuksen postimaksun.

Palautettavan tuotteen tulee olla myyntikelpoinen. Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samaan tapaan kuin myymälässä. Jos asiakas huolellisuusvelvoitteensa vastaisesti ottaa tuotteen käyttöönsä, hän vastaa tuotteen arvon alentumisesta. Jos tuote on tullut sen käyttämisen johdosta myyntikelvottomaksi, asiakas vastaa tuotteesta koko sen arvolla.

Palautusosoite:

Tiedekirja (611 124)
ASIAKASPALAUTUS
Snellmaninkatu 13
00170 Helsinki

4.2. Peruuttamisen vaikutukset

Jos asiakas peruuttaa etämyyntisopimuksen, Tiedekirja palauttaa kaikki asiakkaalta saadut suoritukset, myös toimituskustannukset, viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saavuttua. Tiedekirja suorittaa palautuksen sillä maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellei asiakas ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että asiakkaalle ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Luottokorttiveloitukset palautetaan samalle luottokortille. Jos asiakas on maksanut tilauksensa verkkomaksuna, on tilinumeron ilmoittaminen palautuksen yhteydessä erittäin tärkeää, jotta Tiedekirja voi palauttaa rahat pankkitilille. Tilinumeron puuttuessa Tiedekirja ei voi palauttaa rahoja 14 päivän kuluessa. Tiedekirja voi pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on saatu takaisin tai kunnes asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin.

4.3. Reklamaatiot
Jos toimitus ei vastaa tilausta, asiakkaan tulee viipymättä ottaa yhteyttä Tiedekirjan asiakaspalveluun, tiedekirja@tsv.fi. Asiakkaan tulisi ilmoittaa viestissään tilausnumero, joka löytyy tilausvahvistuksesta ja lähetteestä. Virheellinen tuote korvataan pääsääntöisesti toimittamalla virheetön tuote tilalle. Mikäli tämä ei ole mahdollista, palautetaan tuotteesta maksettu hinta asiakkaan tilille, kun virheellinen tuote on palautettu.

4.4. Tilauksen peruminen toimituksen viivästyessä
Asiakas voi perua tilauksensa, mikäli toimitus ei ole tapahtunut verkkokaupan ilmoittamassa ajassa. Tilauksen peruutuksesta tulee ilmoittaa Tiedekirjan asiakaspalveluun tiedekirja@tsv.fi. Tiedekirjalla on oikeus perua tilaus, jos tilattu tuote on loppuunmyyty tai sen saatavuudessa on muita ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Tilauksen perumisesta ilmoitetaan asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman nopeasti.

4.5. Muuta huomioitavaa
Palvelu sisältää tekijänoikeudella, tavaramerkkioikeudella ja muilla immateriaalioikeuksilla suojattua aineistoa. Asiakkaalla ei ole ilman tekijän, oikeudenhaltijan nimenomaista kirjallista lupaa tai palvelussa olevaa nimenomaista ilmoitusta laajemmasta käyttöoikeudesta oikeutta kopioida tai muuten hyödyntää palvelusta saamaansa aineistoa muutoin kuin omassa henkilökohtaisessa käytössään.

Tiedekirja ei takaa palvelun häiriötöntä toimintaa. Palvelua koskevat samat rajoitukset kuin Internetissä yleensä, esimerkiksi käyttäjien yhtäaikaiset yhteydenotot voivat ruuhkauttaa palvelua ja vaikuttaa sen käytettävyyteen. Tiedekirjalla on oikeus tilapäisesti sulkea palvelu tai sen osa, jos tarpeellista. Tällöin pyritään siihen, että keskeytys jää mahdollisimman lyhytaikaiseksi ja siitä aiheutuu käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa. 

Tiedekirja pidättää oikeuden muuttaa toimitusehtojaan ilmoittamatta siitä etukäteen. Asiakkaan tulee ennen tilauksen tekemistä tutustua voimassaoleviin toimitusehtoihin Tiedekirjan verkkosivuilla. Tiedekirja ei korvaa välillisiä vahinkoja tai ylivoimaisesta esteestä johtuvia vahinkoja. 

Tiedekirja ei vastaa teknisten vikojen, huoltojen tai asennustöiden aiheuttamista katkoksista, tietoliikennehäiriöistä eikä niistä mahdollisesti aiheutuvasta tiedon viivästymisestä, muuttumisesta tai katoamisesta aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista. 

Tiedekirja ei korvaa käyttäjän tai kolmannen osapuolen vastuulla olevista seikoista aiheutuvia vahinkoja eikä sillä ole korvausvelvollisuutta näiden käyttöehtojen mukaisien oikeuksien käytöstä. Tiedekirjan vastuu rajoittuu enimmillään Suomen lakien pakottavien säännösten mukaan. 

Osapuolet vapautuvat velvoitteistaan ja velvollisuuksistaan maksaa korvausta, jos velvoitteiden rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko yleiseen tarpeeseen, energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo, ukonilma tai muu luonnonilmiö, kolmannen osapuolen aiheuttama kaapelivaurio tai muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen osapuolista riippumaton syy. Tiedekirja ei vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä eikä tuotteiden virheellisen kunnon tai viivästyneen toimituksen aiheuttamista välillisistä haitoista. Mahdolliset riita-asiat pyritään aina ensisijaisesti sopimaan asiakkaan ja Tiedekirjan kesken. Mikäli sopimukseen ei päästä, riita ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa tai kuluttaja-asiakkaiden osalta asiakkaan kotipaikan käräjäoikeudessa.