GIS-pohjainen toimintamalli henkilöautoliikenteen tuottaman CO²-päästön arviointiin

GIS-pohjainen toimintamalli henkilöautoliikenteen tuottaman CO²-päästön arviointiin

Arvostele ensimmäisenä tämä tuote

Saatavuus: Varastossa

8,00 €
TAI

Kuvaus


Määttä-Juntunen, Heidi Pöllänen, Janne Rusanen, Jarmo
GIS-pohjainen toimintamalli henkilöautoliikenteen tuottaman CO²-päästön arviointiin. Ilmastoystävällinen kaavoitus (ILKA) -hankkeen loppuraportti
Pohjois-Suomen Maantieteellinen Seura. Oulun yliopiston maantieteen laitos
Nordia-tiedonantoja 2013:2
Oulu 2013, 44 s.

Yksityiskohdat

Ilmastoystävällinen kaavoitus -hankkeessa kehitettiin paikkatietopohjaista toimintamallia henkilöautoliikenteen tuottaman hiilidioksidipäästön arviointiin eri kaavoitustilanteissa. Arviointityökalussa sovelletaan ArcGIS-paikkatieto-ohjelmiston olemassa olevia työkaluja, ja sen kehittäminen tehtiin kahden kaavoituksen tapausesimerkin kautta. Asemakaavatason esimerkkinä käytettiin Oulun Hiukkavaaran asuinaluetta ja yleiskaavatason tapausesimerkkinä tarkasteltiin uuden asuinalueen sijoittamisen päästövaikutuksia. Hankkeessa tehtyjen tarkasteluiden perusteella ilmastoystävällinen kaavoitus on yhdyskuntarakennetta tiivistävä sekä liikenteen sujuvuutta painottava.

Lisätiedot

ISBN 978-952-62-0303-4
ISSN 1238-2078